Σκέψεις για την υιοθέτηση της ΤΝ στην εκπαίδευση (Επιστολή Αναγνώστριας)

Εισαγωγή Αρχισυντάκτη
Η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να διεισδύει σε ολοένα και περισσότερες πτυχές της ζωής μας, προκαλώντας θαυμασμό αλλά και έντονο προβληματισμό. Μια πρόσφατη είδηση που αφορά τη χρήση ψηφιακού άβαταρ του Ιησού σε εκκλησία της Ελβετίας ανέδειξε, για άλλη μια φορά, την πολυπλοκότητα και τις προκλήσεις που συνοδεύουν την υιοθέτηση των σύγχρονων τεχνολογιών.
Με αφορμή το γεγονός αυτό, λάβαμε μια ιδιαίτερα εύστοχη επιστολή από την κα. Φανουρία Μανωλάκη, φιλόλογο, η οποία εκφράζει τις ανησυχίες της σχετικά με την ανεξέλεγκτη χρήση της ΤΝ.
Ακολουθεί η επιστολή της, που αποτελεί μια πρόσκληση για προβληματισμό και συζήτηση σχετικά με τα όρια της τεχνολογίας και την ευθύνη μας στη διαχείρισή της.

Προς την ομάδα του Παιδεία Online,

Αξιότιμοι κύριοι/ες,

Προσφάτως διάβασα στην ιστοσελίδα σας ένα άρθρο που πρότεινε τρόπους αξιοποίησης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ομολογώ ότι δεν είχα σκέφτει ποτέ ότι θα μπορούσε να βρει τόσες εφαρμογές στην εκπαίδευση, παράλληλα όμως, ίσως ως μια «παραδοσιακή» εκπαιδευτικός, προβληματίστηκα σχετικά με τις αρνητικές προεκτάσεις του ζητήματος. Λίγες ώρες αφότου διάβασα το άρθρο σας διάβασα τυχαία ένα άρθρο σε ειδησεογραφικό site για την δημιουργία ενός ψηφιακού «άβαταρ» που προσωποποιεί τον Ιησού και συνομιλεί με πιστούς σε εκκλησία της Ελβετίας, χρησιμοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη. Θα ήθελα να εκφράσω ορισμένες σκέψεις και προβληματισμούς που γεννώνται γύρω από τη διαρκώς αυξανόμενη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) σε πτυχές της ζωής μας.

Ως εκπαιδευτικός και φιλόλογος, αναγνωρίζω τις σπουδαίες δυνατότητες που προσφέρει η ΤΝ στον τομέα της εκπαίδευσης και της επιστήμης γενικότερα. Εργαλεία όπως αυτά που αξιοποιούμε στις αίθουσες διδασκαλίας μπορούν να ενισχύσουν τη μάθηση, να εμπλουτίσουν το περιεχόμενο, να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα των μαθητών και να προσφέρουν λύσεις σε χρόνιες εκπαιδευτικές δυσχέρειες. Ωστόσο, η είδηση αυτή πυροδοτεί σκέψεις για την ηθική διάσταση της χρήσης τέτοιων τεχνολογιών, όταν αυτές εισχωρούν σε ευαίσθητους τομείς όπως η θρησκεία ή η ανθρώπινη συνείδηση.

Η απεικόνιση του Ιησού σε ένα ψηφιακό άβαταρ, με δυνατότητα συνομιλίας και εξομολόγησης, φανερώνει τη γοητεία και ταυτόχρονα τον κίνδυνο που συνεπάγεται η χρήση τεχνολογιών που υπερβαίνουν τη γνώση και την κριτική σκέψη των περισσότερων ανθρώπων. Οι δυνατότητες της ΤΝ δεν είναι πάντοτε πλήρως κατανοητές, γεγονός που επιτρέπει την εκμετάλλευσή τους από επιτήδειους, οι οποίοι μπορεί να καθοδηγήσουν ανυποψίαστους ανθρώπους σε παραπλανητικά μονοπάτια.

Αναρωτιέμαι: πού τίθεται το όριο; Πότε η τεχνολογία από εργαλείο γίνεται μέσο παραμόρφωσης της πνευματικότητας, της ελεύθερης βούλησης ή της ίδιας της έννοιας της αλήθειας; Αντί να προσφέρει διαύγεια, υπάρχει ο κίνδυνος να εισάγει σύγχυση, καθώς οι άνθρωποι δυσκολεύονται να διαχωρίσουν το πραγματικό από το εικονικό. Η θρησκεία, όπως και η εκπαίδευση, είναι τομείς που απαιτούν σεβασμό, βάθος και αληθινή ανθρώπινη διάδραση.

Δεν απορρίπτω την πρόοδο, μα αισθάνομαι την ανάγκη να καλέσω σε εγρήγορση και περίσκεψη. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι εργαλείο που εμείς οι ίδιοι πρέπει να καθοδηγούμε, όχι να μας καθοδηγεί εκείνη. Οφείλουμε να ενισχύσουμε την κριτική σκέψη, να διδάξουμε τον ψηφιακό γραμματισμό και να προστατεύσουμε τους συνανθρώπους μας από την παγίδα της άκριτης αποδοχής του ψηφιακού κόσμου ως απόλυτης πραγματικότητας.

Θα σας πρότεινα να ανοίξετε ένα διάλογο γύρω από αυτά τα ζητήματα μέσα από το site σας. Η ευθύνη της παιδείας, εξάλλου, είναι να προβληματίζει και να προετοιμάζει τους ανθρώπους για έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει.

Με εκτίμηση,
Φανουρία Μανωλάκη
Φιλόλογος


Ανακάλυψε περισσότερα από Παιδεία Online

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε τις τελευταίες αναρτήσεις στο email σας.

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Σκέψεις για την υιοθέτηση της ΤΝ στην εκπαίδευση (Επιστολή Αναγνώστριας)

Add yours

Σχολιάστε

Δημιούργησε έναν Ιστότοπο ή Ιστολόγιο στο WordPress.com

ΠΑΝΩ ↑

Ανακάλυψε περισσότερα από Παιδεία Online

Εγγράψου τώρα για να συνεχίσεις να διαβάζεις και να αποκτήσεις πρόσβαση στο πλήρες αρχείο.

Συνεχίστε την ανάγνωση